Δευτέρα 14 Ιανουαρίου 2013
Σάββατο 12 Ιανουαρίου 2013
Η όψη του μυστήριου..
.."Βέβαια
υπάρχει το αίνιγμα. Βέβαια υπάρχει το μυστήριο. Αλλά το μυστήριο δεν
είναι μια σκηνοθεσία που επωφελείται από τα παιχνίδια της σκιάς και του
σκότους για να μας εντυπωσιάσει απλώς. Είναι αυτό που εξακολουθεί να
παραμένει μυστήριο και μέσα στο απόλυτο φως. Είναι τότε που προσλαμβάνει
την αίγλη εκείνη που ελκύει και που την ονομάζουμε Ομορφιά. Την Ομορφιά
που είναι μια οδός - η μόνη ίσως οδός προς το άγνωστο μέρος του εαυτού
μας, προς αυτό που μας υπερβαίνει. Επειδή αυτό είναι στο βάθος η ποίηση:
η τέχνη να οδηγείσαι και να φτάνεις προς αυτό που σε υπερβαίνει"..
Ελύτης
Ελύτης
Ο ΚΗΠΟΣ ΤΗΣ ΑΧΑΡΙΣΤΙΑΣ!
Θα καλλιεργήσω το ωραιότερο άνθος.
Στις καρδιές των ανθρώπων θα φυτέψω την Αχαριστία. Ευνοϊκοί είναι οι
καιροί, κατάλληλος ο τόπος. Ο άνεμος τσακίζει τα δέντρα. Στη νοσηρή
ατμόσφαιρα ορθώνονται φίδια. Οι εγκέφαλοι, εργαστήρια κιβδηλοποιών.
Τερατώδη νήπια τα έργα, υπάρχουν στις γυάλες. Και μέσα σε δάσος από
μάσκες, ζήτησε να ζήσεις. Εγώ θα καλλιεργήσω την Αχαριστία.
Όταν έρθει η τελευταία άνοιξις, ο κήπος μου θα 'ναι γεμάτος από θεσπέσια δείγματα του είδους. Τα σεληνοφώτιστα βράδια, μονάχος θα περπατώ στους καμπυλωτούς δρόμους, μετρώντας αυτά τα λουλούδια. Πλησιάζοντας με κλειστά μάτια τη βελούδινη, σκοτεινή στεφάνη τους, θα νιώθω στο απρόσωπο τους αιχμηρούς των στημόνες και θ' αναπνέω το άρωμά τους.
Οι ώρες θα περνούν, θα γυρίζουν τ' άστρα, και οι αύρες θα πνέουν, αλλά εγώ, γέρνοντας ολοένα περσότερο, θα θυμάμαι.
Θα θυμάμαι τις σφιγμένες γροθιές, τα παραπλανητικά χαμόγελα και την προδοτική αδιαφορία.
θα μένω ακίνητος ημέρες και χρόνια, χωρίς να σκέπτομαι, χωρίς να βλέπω, χωρίς να εκφράζω τίποτε άλλο. Θα είμαι ολόκληρος μια πικρή ανάμνησης, ένα άγαλμα που γύρω του θα μεγαλώνουν τροπικά φυτά, θα πυκνώνουν, θα μπερδεύονται μεταξύ τους, θα κερδίζουν τη γη και τον αέρα. Σιγά σιγά οι κλώνοι τους θα περισφίγγουν το λαιμό μου, θα πλέκονται στα μαλλιά μου, θα με τυλίγουν με ανθρώπινη περίσκεψη.
Κάτω από τη σταθερή τους ώθηση, θα βυθίζομαι στο χώμα.
Και ο κήπος μου θα είναι ο κήπος της Αχαριστίας.
Καρυωτάκης.
Όταν έρθει η τελευταία άνοιξις, ο κήπος μου θα 'ναι γεμάτος από θεσπέσια δείγματα του είδους. Τα σεληνοφώτιστα βράδια, μονάχος θα περπατώ στους καμπυλωτούς δρόμους, μετρώντας αυτά τα λουλούδια. Πλησιάζοντας με κλειστά μάτια τη βελούδινη, σκοτεινή στεφάνη τους, θα νιώθω στο απρόσωπο τους αιχμηρούς των στημόνες και θ' αναπνέω το άρωμά τους.
Οι ώρες θα περνούν, θα γυρίζουν τ' άστρα, και οι αύρες θα πνέουν, αλλά εγώ, γέρνοντας ολοένα περσότερο, θα θυμάμαι.
Θα θυμάμαι τις σφιγμένες γροθιές, τα παραπλανητικά χαμόγελα και την προδοτική αδιαφορία.
θα μένω ακίνητος ημέρες και χρόνια, χωρίς να σκέπτομαι, χωρίς να βλέπω, χωρίς να εκφράζω τίποτε άλλο. Θα είμαι ολόκληρος μια πικρή ανάμνησης, ένα άγαλμα που γύρω του θα μεγαλώνουν τροπικά φυτά, θα πυκνώνουν, θα μπερδεύονται μεταξύ τους, θα κερδίζουν τη γη και τον αέρα. Σιγά σιγά οι κλώνοι τους θα περισφίγγουν το λαιμό μου, θα πλέκονται στα μαλλιά μου, θα με τυλίγουν με ανθρώπινη περίσκεψη.
Κάτω από τη σταθερή τους ώθηση, θα βυθίζομαι στο χώμα.
Και ο κήπος μου θα είναι ο κήπος της Αχαριστίας.
Καρυωτάκης.
Κι αυτή η εναλλαγή μ' αρέσει....
Μέσα στο μαύρο
φόντο, εικόνες ξεπηδάνε και χρώματα... στιγμούλες ζωντανές και χαμόγελα
που λάμπουν και σπάνε τη μονοτονία του μαύρου... κάπως έτσι είναι και
αυτή η σελίδα τελικά... δεν είναι τυχαία η επιλογή και ο σχεδιασμός!
Στην αρχή δεν το συνειδητοποίησα, τώρα ξέρω. Ξέρω πως είναι αυτό που
έγραψε ο Καζαντζάκης στην "Ασκητική" του..... Πως ερχόμαστε από μιαν
άβυσσο και καταλήγουμε σε μιαν άβυσσο, το μεσοδιάστημα το λέμε ζωή. Κι
όμως αρνούμαι να πιστέψω πως το μαύρο είναι η αρχή μας και το τέλος...
Αρνούμαι κι ας έχω βάλει μαύρο φόντο.... το γέμισα με τρύπες
χρωματιστές! Γεμάτες φως εικόνες. Κι έτσι όπως αναπηδώ από το ένα χρώμα
στο άλλο λέω.... Ζω! Τι μαύρο, τι άσπρο... Ζω! κι αγαπώ όλα τα χρώματα
το καθένα για αυτό που δίνει και εκπέμπει, γι' αυτό που κερδίζω και χάνω
επιλέγοντας το χρώμα μου. Αν και είμαι της άποψης πως ακόμα και η
χασούρα κέρδος είναι! Το μαύρο ναι είναι εκεί μα δε νικά! Το μαύρο είναι
εκεί για να το πληγώνω με εικόνες και χρώματα.... Κι αυτή η εναλλαγή μ'
αρέσει....
Κυριακή 6 Ιανουαρίου 2013
10 αποφάσεις για το νέο έτος!
Μια λίστα με 10 σημαντικές αποφάσεις που θα μπορούσατε να πάρετε για το νέο έτος, αλλά και για κάθε έτος που ακολουθεί.
1. Ξεκινήστε.
Tο συναίσθημα που μας διακατέχει όταν
κάνουμε το πρώτο βήμα είναι πολύ πιο ευχάριστο από το συναίσθημα που
έχουμε όταν παραμένουμε αδρανείς σκεφτόμενοι το πρώτο βήμα. Οπότε,
σηκωθείτε και ξεκινήστε. Κάντε το πρώτο βήμα για το τρέχον έτος – έστω
και αν πρόκειται για ένα μικρό βήμα προς τα εμπρός.
Η μεγαλύτερη ικανοποίηση που θα νιώσετε
δεν θα είναι όταν τελειώσετε, αλλά μόλις συνειδητοποιήσετε ότι βρήκατε
τη δύναμη να ξεκινήσετε.
2. Δουλέψτε σκληρά για τα ουσιώδη.
Μην είστε απασχολημένοι, να είστε
παραγωγικοί. Μην προβληματίζεστε για το χρόνο, αλλά για τα
αποτελέσματά. Δώστε προτεραιότητα στα σημαντικά και ξεκινήστε με αυτά.
Και μην περιμένετε ότι θα είναι εύκολο
να φτάσετε στο στόχο σας. Αν δεν ήταν δύσκολο, θα το είχατε ήδη πετύχει.
Αυτά που αξίζουν την προσπάθεια, είναι συνήθως τα δύσκολα.
3. Ακολουθήστε τον δρόμο που χαράξατε.
Επιτυχημένη ζωή είναι αυτή στην οποία κατανοήσαμε και επιδιώξαμε τη δική μας πορεία, και όχι τα όνειρα των άλλων.
Θα πρέπει να κάνουμε ό, τι είναι σωστό
για εμάς. Κανείς άλλος δεν φοράει τα παπούτσια μας. Συνεχίστε να
κινήστε προς τα εμπρός, πέρα από την
αρνητική περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Κάντε ό, τι κάνετε, για εσάς. Και αν
συνειδητοποιήσετε ότι δεν είστε στο σωστό δρόμο, βρειτε τη δύναμη να
ξεκινήσετε ξανά από την αρχή για μια νέα πορεία.
4. Βελτιώστε την αυτοπεποίθησή σας.
Πιστέψτε ότι μπορείτε. Πιστέψτε ότι
είστε σε θέση να πάτε παραπέρα από όσο πήγατε μέχρι τώρα. Πιστέψτε ότι
είστε αρκετά νέοι, αρκετά ώριμοι, αρκετά έξυπνοι και αρκετά δυνατοί για
να πετύχετε τους στόχους σας. Μην επιτρέπετε λανθασμένες πεποιθήσεις να
σας βάζουν εμπόδια. Και σίγουρα μην αποπροσανατολίζεστε από ανθρώπους
γύρω σας που δεν είναι στο σωστό δρόμο.
5. Εστιάστε στις λύσεις.
Η ζωή πηγαίνει καλύτερα όταν επιλέγουμε
και εμείς να συμβαίνει αυτό. Οι αρνητικοί άνθρωποι κάνουν πολύ θόρυβο
σχετικά με το πόσο άσχημα είναι τα πράγματα, ενώ οι θετικοί άνθρωποι
λειτουργούν αθόρυβα και βελτιώνουν σταθερά τα πράγματα.
Πάντα υπάρχουν προβλήματα, πάντα
υπάρχουν προκλήσεις, και πάντα υπάρχουν άνθρωποι πρόθυμοι να μετατρέψουν
τις προκλήσεις και τα προβλήματα σε μεγάλες ευκαιρίες. Όσοι έχουν τη
δύναμη, την αποφασιστικότητα και την πειθαρχία να το πράξουν,
δημιουργούν μια καλύτερη ζωή για όλους. Προσπαθήστε να είστε ένας από
αυτούς τους ανθρώπους.
6. Αποδεχτείτε τα πράγματα που δεν μπορείτε να αλλάξετε.
Εάν χρησιμοποιείτε αρνητική ενέργεια για να ωθήσετε κάτι μακριά σας, τότε είναι σαν να το καλείτε να παραμείνει.
Επιλέξτε να αποδεχθείτε την
πραγματικότητα, να είστε θετικοί και δυναμικοί, δεν χρειάζεται να
ελέγχετε κάθε μικρή λεπτομέρεια , και συνεχίστε με ηρεμία τη ζωή σας.
7. Αφήστε το παρελθόν εκεί όπου ανήκει.
Μην σκοντάψετε σε κάτι πίσω σας και μην
χρησιμοποιείτε το παρελθόν ως δικαιολογία για να χάσετε το σήμερα. Δεν
επουλώνονται οι πληγές του παρελθόντος, σκάβοντας βαθιά μέσα τους.
Η αποδοχή είναι το πικρό χάπι που πρέπει
να πάρετε με γενναιότητα για να προχωρήσετε πέρα από τις στεναχώριες
του χθες. Είναι μια επιλογή που πρέπει να κάνετε. Το παρελθόν υπαγορεύει
το μέλλον, μόνο αν το επιτρέπετε.
8. Εξισορροπείστε την εργασία με την απαραίτητη ξεκούραση.
Κάποιες φορές είναι καλύτερο να
ξεκουράζεστε ώστε να μπορείτε μετά να δείτε με διαφορετική ματιά την
εργασία σας. Όταν είστε καταπονημένοι ή εξουθενωμένοι από μία δουλειά,
τότε είστε επιρρεπής σε λάθη και αυξάνετε τις πιθανότητες να μην
καταφέρετε να βγάλετε το αποτέλεσμα που θέλετε.
Ο μυθιστοριογράφος Zadie Smith είπε
κάποτε, «Όταν τελειώσετε το μυθιστόρημα σας, εφόσον τα χρήματα δεν είναι
η πρώτη προτεραιότητα και δεν χρειάζεται να ξεκινήσετε άμεσα τις
πωλήσεις, βάλτε το σε ένα συρτάρι και απομακρυνθείτε από αυτό. Το
μυστικό για την αξιολόγηση της δουλειάς σας είναι απλό: θα πρέπει να
γίνετε ο αναγνώστης του μυθιστορήματος και όχι ο συγγραφέας του. Παρόλο
που ο Smith αναφέρεται σε ένα μυθιστόρημα, εντούτοις είναι μια συμβουλή
που όλοι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για οτιδήποτε εργαζόμαστε.
9. Δείξτε την αγάπη σας.
Δεν χρειάζεται να είστε τέλειος για να
είστε τέλειος φίλος ή εραστής, αλλά η δέσμευση και η προσήλωση στις
σχέσεις σας είναι απόλυτη ευθύνη σας. Οι σχέσεις διαρκούν για μια ζωή
μόνο όταν και οι δύο άνθρωποι κάνουν την επιλογή να την διατηρήσουν, να
αγωνιστούν για αυτήν, και να εργαστούν για αυτήν. Ούτε οι πράξεις αγάπης
χρειάζεται να είναι υπερβολικές, το μόνο που χρειάζεται είναι να είναι
αληθινές. Και η αληθινή αγάπη εμφανίζεται πάντα στις πράξεις, και όχι
στα λόγια.
10. Βοηθήστε ν” αλλάξει η ζωή κάποιου.
Δεν έχει σημασία πόσο τεράστιες
φαίνονται να είναι οι προκλήσεις και τα προβλήματα, ή πόσο μικροί
αισθάνεστε μερικές φορές. Μπορείτε να κάνετε τη διαφορά στον κόσμο. Οι
πράξεις σας μπορούν να έχουν σημασία. Στην πραγματικότητα, η συντριπτική
πλειοψηφία των θετικών αλλαγών που έρχονται στη ζωή κάποιου, συμβαίνουν
μόνο και μόνο επειδή κάποιος άλλος νοιάζεται γι “αυτούς, πιστεύει σ”
αυτούς, και τους παρακινεί. Γίνετε αυτός που θα αλλάξει προς τη θετική
κατεύθυνση τη ζωή, έστω και μόνο ενός, άλλου ατόμου
.by Αντικλείδι , http://antikleidi.com
.by Αντικλείδι , http://antikleidi.com
Όνειρα: Τα 12 βήματα!
Όταν ο Τζόζεφ
Κάμπελ χρησιμοποίησε την έκφραση ‘ακολούθησε τις ευλογίες σου’, απηχούσε
μία σκέψη που φαίνεται να ταιριάζει πολύ αυτό τον καιρό. Στον
‘Αλχημιστή’ αυτή η σκέψη αποκαλούνταν ‘προσωπικός μύθος’.
░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░█████████ ░░███████░░░░░░░░░░███▒▒▒▒▒▒▒▒███ ░░█▒▒▒▒▒▒█░░░░░░░███▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒███ ░░░█▒▒▒▒▒▒█░░░░██▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒██ ░░░░█▒▒▒▒▒█░░░██▒▒▒▒▒██▒▒▒▒▒▒██▒▒▒▒▒███ ░░░░░█▒▒▒█░░░█▒▒▒▒▒▒████▒▒▒▒████▒▒▒▒▒▒██ ░░░█████████████▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒██ ░░░█▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█▒▒▒▒▒▒▒▒▒█▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒██ ░██▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█▒▒▒██▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒██▒▒▒▒██ ██▒▒▒███████████▒▒▒▒▒██▒▒▒▒▒▒▒▒██▒▒▒▒▒██ █▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█▒▒▒▒▒▒████████▒▒▒▒▒▒▒██ ██▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒██ ░█▒▒▒███████████▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒██ ░██▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒████▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█ ░░███
Ο Alan Cohen, ένας από τους
σημαντικότερους συγγραφείς και ομιλητές στην Αμερική, ασχολείται και με
αυτό το θέμα. Όταν ρωτά το κοινό στις διαλέξεις του αν είναι
απογοητευμένο από τη δουλειά του, το 75% σηκώνει το χέρι του. Ο Cohen
έχει δημιουργήσει ένα σύστημα που αποτελείται από 12 βήματα για να
βοηθήσει τους ανθρώπους να ανακαλύψουν εκ νέου την ‘’ευλογία‘’ τους :
░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░█████████ ░░███████░░░░░░░░░░███▒▒▒▒▒▒▒▒███ ░░█▒▒▒▒▒▒█░░░░░░░███▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒███ ░░░█▒▒▒▒▒▒█░░░░██▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒██ ░░░░█▒▒▒▒▒█░░░██▒▒▒▒▒██▒▒▒▒▒▒██▒▒▒▒▒███ ░░░░░█▒▒▒█░░░█▒▒▒▒▒▒████▒▒▒▒████▒▒▒▒▒▒██ ░░░█████████████▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒██ ░░░█▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█▒▒▒▒▒▒▒▒▒█▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒██ ░██▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█▒▒▒██▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒██▒▒▒▒██ ██▒▒▒███████████▒▒▒▒▒██▒▒▒▒▒▒▒▒██▒▒▒▒▒██ █▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█▒▒▒▒▒▒████████▒▒▒▒▒▒▒██ ██▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒██ ░█▒▒▒███████████▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒██ ░██▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒████▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒█ ░░███
1. Πες στον εαυτό σου την αλήθεια.
Σχεδίασε δύο στήλες σε ένα φύλλο
χαρτιού. Στην αριστερή στήλη γράψε όλα αυτά που θα ήθελες να κάνεις.
Στην άλλη στήλη γράψε όλα όσα κάνεις χωρίς κανέναν ενθουσιασμό. Γράψε
σαν να μην πρόκειται να τα διαβάσει κανένας άλλος, και μην λογοκρίνεις
τις απαντήσεις σου.
2. Ξεκίνα αργά, αλλά ξεκίνα.
Πήγαινε σ” ένα ταξιδιωτικό πρακτορείο,
ψάξε για ένα οικονομικό ταξίδι, πήγαινε να δεις την ταινία που
αναβάλλεις συνεχώς, αγόρασε το βιβλίο που επιθυμείς να αγοράσεις. Να
είσαι γενναιόδωρος με τον εαυτό σου και θα δεις ότι ακόμα και αυτά τα
μικρά βήματα θα αισθανθείς πιο ζωντανός.
3.Σταμάτα αργά, αλλά σταμάτα.
Κάποια πράγματα καταναλώνουν όλη σου την
ενέργεια. Πρέπει στ’ αλήθεια να πας στη συνεδρίαση της επιτροπής; Είναι
αναγκαίο να βοηθήσεις αυτούς που δεν θέλουν να βοηθηθούν; Έχει το
αφεντικό σου το δικαίωμα να απαιτεί να παρευρίσκεσαι όπου πηγαίνει και
αυτός, πέρα από τις ωράριο της εργασίας σου; Όταν σταματήσεις να κάνεις
αυτά που δεν ενδιαφέρεσαι να κάνεις, θα συνειδητοποιήσεις ότι μέχρι τώρα
πίεζες περισσότερο τον εαυτό σου, από όσο σου ζητούσαν πραγματικά οι
άλλοι.
4. Ανακάλυψε τα μικρά σου ταλέντα.
Τι σου λένε οι φίλοι σου πως κάνεις
καλά; Τι κάνεις με ευχαρίστηση ακόμα και αν δεν το κάνεις τέλεια; Αυτά
τα μικρά κρυφά ταλέντα είναι προάγγελος των μεγάλων απόκρυφων ταλέντων
σου.
5. Ξεκίνα να επιλέγεις.
Αν κάτι σου δίνει ευχαρίστηση, μη
διστάζεις. Αν αμφιβάλεις, κλείσε τα μάτια σου, φαντάσου ότι πήρες την
απόφαση “Α” και δες όλα όσα πρόκειται να σου αποφέρει. Τώρα κάνε το ίδιο
με την απόφαση “Β’. Η απόφαση που θα σε κάνει να αισθανθείς ότι
συνδέεται περισσότερο με τη ζωή σου, είναι η σωστή-ακόμα και αν δεν
είναι η πιο εύκολη.
6.Μη βασίζεις τις αποφάσεις σου στο οικονομικό όφελος.
Το κέρδος θα έρθει αν δουλέψεις
πραγματικά με ενθουσιασμό. Το ίδιο βάζο, μπορεί να φτιαχτεί από έναν
αγγειοπλάστη που αγαπά αυτό που κάνε, και από κάποιον άλλο που μισεί τη
δουλειά του. Θα πουληθεί γρήγορα στην πρώτη περίπτωση, ενώ στη δεύτερη
θα μείνει στο ράφι.
7. Ακολούθησε τη διαίσθηση σου.
Η πιο ενδιαφέρουσα δουλειά είναι αυτή
που επιτρέπει στον εαυτό σου να είναι δημιουργικός. Ο Einstein είπε:
“Δεν έφτασα στην κατανόηση του Σύμπαντος χρησιμοποιώντας απλώς τα
μαθηματικά’. Ο Descartes, ο πατέρας της λογικής ανέπτυξε τη μέθοδο του
βασιζόμενος στο όνειρο που είχε.
8. Μη φοβάσαι ν’ αλλάξεις γνώμη.
Αν απέρριψες μια ιδέα και αυτό σε ενοχλεί, σκέψου ξανά αυτό που επέλεξες. Μην αγωνίζεσαι ενάντια σε αυτό που σε ευχαριστεί.
9. Μάθε πώς να ξεκουράζεσαι.
Μία μέρα την εβδομάδα χωρίς να σκέφτεσαι τη δουλειά, επιτρέπει στο υποσυνείδητό σου να σε βοηθήσει.
10. Άφησε τα πράγματα να σε οδηγήσουν σε ένα πιο χαρούμενο μονοπάτι.
Αν αγωνίζεσαι πάρα πολύ για κάτι χωρίς
να έχεις κάποιο αποτέλεσμα, να είσαι πιο ευέλικτος και να ακολουθείς
τους δρόμους που σου ανοίγει η ζωή. Αυτό δε σημαίνει ότι εγκαταλείπεις
τον αγώνα, ότι γίνεσαι τεμπέλης ή ότι αφήνεις τα πράγματα στα χέρια
άλλων. Σημαίνει ότι καταλαβαίνεις πως η δουλειά που γίνεται με αγάπη
φέρνει δύναμη, και ποτέ απελπισία.
11. Διάβασε τα σημάδια.
Είναι μια προσωπική “γλώσσα’. Να ακούς
τη διαίσθηση που έχεις κάθε στιγμή. Ακόμα και αν τα σημάδια δείχνουν
προς την αντίθετη κατεύθυνση από αυτή που σχεδίαζες, ακολούθησε τα.
Μερικές φορές μπορεί να πάρεις τη λάθος διαδρομή, αλλά αυτός είναι ο
μόνος τρόπος να μάθεις αυτή την καινούρια γλώσσα.
12.Τέλος, ρίσκαρε!
Οι άνθρωποι που έχουν αλλάξει τον κόσμο,
χάραξαν το δρόμο τους μέσα από πράξεις πίστης. Πίστεψε στη δύναμη των
ονείρων σου. Ο Θεός είναι δίκαιος. Δεν θα έβαζε στην καρδιά σου μια
επιθυμία που δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί.
coelho Paulo
Σάββατο 5 Ιανουαρίου 2013
Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2012
Ο ξένος(Διδακτικές ιστορίες κ μύθοι......)
Μια μέρα ήρθε ένας ξένος στο χωριό.
Στάθηκε στην πλατεία και ξετύ
λιξε ένα πανό Έγραφε “Κοινωνική Κουζίνα – Ο
Άλλος Άνθρωπος”. Έστρωσε ένα τσουκάλι στη φωτιά κι έπιασε να
μαγειρεύει.
-Τι είναι τούτο πάλι; Ποιός είναι αυτός;
-Δωρεάν φαγητό για όλους λέει;
-Ναι, εμείς δεν έχουμε κανέναν που να πεινάει.
-Και τι με νοιάζει εμένα, η σύνταξη να πέφτει.
-Δίκιο έχεις. Να μπαίνει ευρώ στην πανταλόνα.
-Τι παριστάνει ετούτος δηλαδή; Θ’ αλλάξει τον κόσμο;
-Έλα ντε.
Πετάχτηκε κι ο παπάς:
-Ρε τούτος θα μας πάρει τη δουλειά. Κι εμείς τι κάνουμε εδώ;
Κι ένας πολιτευτής συμφώνησε:
-Ετούτος και κάποιοι άλλοι σαν και δαύτονε θα μας χαλάσουν το μαγαζί. Τόσα χρόνια δηλαδή εμείς τι κάνουμε;
-Κάτι λέει για Αλληλεγγύη.
-Τι λέξη είν’ αυτή;
-Δεν ξέρω. Στο σχολειό μάθαμε να τηράμε μια το πίνακα και μια το βιβλίο. Τι γινότανε δίπλα ούτε που θυμάμαι.
Τότε πήρε το λόγο ο παππούς:
-Η Αλληλεγγύη υπήρχε τα παλιά χρόνια, δεν τη προλάβατε εσείς.
-Και πως ήτανε τότες;
-Τότες οι αυλές ήσαντε ανοιχτές. Ούλοι
μια γειτονιά. Δεν υπήρχαν σιδεριές και συναγερμοί. Και τα σκυλιά ήσαντε
και φίλοι όχι μόνο φύλακες. Όποιος είχε κάτι το μοιραζότανε, κι όποιος
δεν είχε το μοιραζότανε κι αυτός. Γλεντάγαμε μαζί, κλαίγαμε μαζί,
γελάγαμε μαζί και στο τέλος της ημέρας ο λογαριασμός ήταν ίδιος για
όλους.
-Δηλαδη;
-Δηλαδή να…Η χαρά πολλαπλασιαζότανε
γιατί την μοιραζόμασταν. Δεν χανότανε στο μοίρασμα, μ’ ένα περίεργο
τρόπο αυγάταινε. Και η λύπη λιγόστευε. Όσο πιο πολλοί την κουβαλούσαμε
αλάφραινε.
-Είναι πολλά τα χρόνια που’ φυγε αυτή η, πως την είπες, Αλληλεγγύη;
-Είναι. Από τότε που’ ρθε το χρήμα κι η ανάπτυξη. Το χρήμα έφερε τη μοναξιά.
-Μα γίνεται αυτό; Άμα δεν έχω μισθό πως θα ζήσω;
-Αμ γίνεται. Με το χρήμα αλλάζει το
βλέμμα σου. Δεν βλέπεις δίπλα σου. Η ματιά σου φτάνει στο ύψος του
μισθού σου και στο βάθος της τσέπης σου. Παραδίπλα τίποτα. Δε φταίς εσύ,
η ανάγκη βλέπεις. Αλλά δεν μάθατε κι αλλιώς. Από μικρά σας ζέψανε στο
ζυγό της οικονομίας. Όλα τα μετράμε με βάση τις ανάγκες μας. Παραπέρα
τίποτα. Δεν προφταίνουμε. Να, κοιτάτε την πλατεία.
-Πω, πω!!!
Η πλατεία είχε γεμίσει από ανθρώπους που καθόντουσαν κι έτρωγαν σιωπηλοί.
-Που ήταν όλοι αυτοί κρυμμένοι;
-Αυτοί ήταν κρυμμένοι ή εσύ;
Μόλις απόσωσε ο “Άλλος Άνθρωπος” μάζεψε το τσουκάλι του και τις κουτάλες και τα φόρτωσε στο γαϊδουράκι του.
-Πως ήξερες ότι υπάρχουν πεινασμένοι στο χωριό μας;
-Δεν το’ ξερα γι’ αυτό ήρθα. Εύχομαι να μην ξανάρθω.
-Καλά κι όλοι αυτοί πως το’ ξερες ότι θα’ ρθουνε;
-Η μοναξιά φέρνει την πείνα. Άμα έχεις
παρέα δεν πεινάς, δε μ’ έχεις ανάγκη. Η τροφή κρύβεται μέσα στη
συντροφιά. Τι άλλο να σου πω;
-Και δε ζητάς τίποτα;
-Τίποτα.
Τούτα είπε μοναχά κι έφυγε. Κοιτούσανε
τον “Άλλο Άνθρωπο” που ξεμάκραινε μέχρι που έγινε ένα με τον ορίζοντα.
Τότε κάποιος αναρωτήθηκε:
-Δεν ρωτήσαμε ούτε τ’ όνομά του.
-Θα τον θυμόμαστε σαν ξένο.
Κι ένας άλλος πάλι μονολογούσε:
Της μοναξιάς τα βήματα
κι εσύ μπορείς και προχωράς
μ’ ένα τσουκάλι μόνο…
_______
Πηγή: torafeio.wordpress.com
Ἀντρέι Πλατόνωφ – Τὸ ἄγνωστο λουλούδι (Παραμύθι βασισμένο σὲ πραγματικὰ γεγονότα)
Zούσε κάποτε στὸν κόσμο
ἕνα μικρὸ λουλούδι. Κανεὶς δὲν γνώριζε ὅτι ὑπῆρχε στὴ γῆ.
Εἶχε μεγαλώσει μονάχο του, σ’ ἕνα ἐγκαταλειμμένο
οἰκόπεδο. Οἱ ἀγελάδες καὶ οἱ κατσίκες δὲν σύχναζαν ἐκεῖ, καὶ
τὰ παιδιὰ ἀπὸ τὴν κατασκήνωση τῶν πιονιέρων ποτέ τους δὲν
ἔπαιζαν στὸ μέρος ἐκεῖνο. Στὸ ἔρημο
οἰκόπεδο κανένα χορτάρι δὲν φύτρωνε· μόνο μερικὲς
ξεχασμένες, γκρίζες πέτρες ἦταν σπαρμένες ἐκεῖ, κι ἀνάμεσά
τους ἕνας ξερὸς καὶ ἀπονεκρωμένος πηλός. Μονάχα ὁ ἄνεμος
σεργιάνιζε στὸ ἐγκαταλειμμένο οἰκόπεδο. Σὰν ἕνας
γερο-σπορέας, κουβαλοῦσε σπόρους καὶ τοὺς ἔσπερνε παντοῦ –
τόσο στὸ μαῦρο, νοτισμένο χῶμα, ὅσο καὶ στὸ γυμνὸ καὶ πετρῶδες
ἐγκαταλειμμένο οἰκόπεδο. Στὸ μαῦρο καὶ εὔφορο χῶμα οἱ
σπόροι ἔδιναν λουλούδια καὶ χορτάρια, ὅμως στὶς πέτρες καὶ στὸν
πηλὸ πέθαιναν.
Μιὰ φορὰ ἔπεσε ἀπὸ τὸν ἀέρα
ἕνας μικρὸς σπόρος, βρίσκοντας προστασία μέσα σ’ ἕναν μικρὸ
λάκκο, ἀνάμεσα στὶς πέτρες καὶ τὸν πηλό.
Τὸ σποράκι αὐτὸ
βασανίστηκε γιὰ πολύ, κι ἔπειτα μούσκεψε μέσα στὴν πάχνη,
ἄνοιξε στὰ δύο, ἀφέθηκαν ἀπὸ μέσα του λεπτὲς τριχοῦλες ἀπὸ
ρίζες, καὶ μ΄ αὐτὲς τρύπησε τὴν πέτρα καὶ τὸν πηλὸ καὶ ἄρχισε ν’
ἀναπτύσσεται.
Ἔτσι ἄρχισε νὰ ζεῖ στὸν κόσμο
τὸ μικρὸ ἐκεῖνο λουλούδι. Δὲν εἶχε τίποτα γιὰ νὰ τραφεῖ στὶς
πέτρες καὶ στὸν πηλό. Οἱ σταγόνες τῆς βροχῆς, ποὺ ἔπεφταν ἀπὸ
τὸν οὐρανό, ἔφταναν στὴν ἐπιφάνεια τοῦ ἐδάφους, δίχως νὰ
εἰσχωρήσουν μέχρι τὶς ρίζες του, ὅμως τὸ λουλούδι ζοῦσε καὶ
μεγάλωνε καὶ γινόταν σιγὰ-σιγὰ ὁλοένα καὶ πιὸ ψηλό. Τὸ
λουλουδάκι ὕψωνε τὰ φύλλα του ἐνάντια στὸν ἄνεμο, καὶ ὁ
ἄνεμος κόπαζε δίπλα του. Ἀπὸ τὸν ἄνεμο ἔπεφταν στὸν πηλὸ
κόκκοι σκόνης, κουβαλημένοι ἀπὸ τὸ φύσημά του, μαζὶ μὲ
εὔφορο, μαῦρο χῶμα. Σ’ ἐκείνους τοὺς κόκκους σκόνης ὑπῆρχε
τροφὴ γιὰ τὸ λουλούδι, ὡστόσο οἱ κόκκοι ἦταν ξεροί. Τὸ
λουλούδι, γιὰ νὰ τοὺς μουσκέψει, ἔστηνε καρτέρι ὅλη τὴ νύχτα
στὴ δροσιὰ καὶ τὴ μάζευε, σταγόνα-σταγόνα, στὰ φύλλα του. Καὶ
ὅταν τὰ φύλλα βάραιναν ἀπὸ τὴ δροσιά, τὸ λουλούδι τὰ χαμήλωνε
καὶ ἡ δροσιὰ ἔπεφτε κάτω, νοτίζοντας τοὺς μαύρους κόκκους τῆς
σκόνης, τοὺς φερμένους ἀπὸ τὸν ἄνεμο, διαβρώνοντας μαζὶ καὶ
τὸν ἀπονεκρωμένο πηλό.
Τὴν ἡμέρα τὸ λουλούδι
ἔστηνε ἐνέδρα στὸν ἄνεμο καὶ τὸ βράδυ στὴ δροσιά. Μοχθοῦσε
νυχθημερὸν γιὰ νὰ ζήσει καὶ νὰ μὴν πεθάνει. Ἀνάστησε μεγάλα
τα φύλλα του, ὥστε νὰ μποροῦν νὰ συγκρατοῦν τὸν ἄνεμο καὶ νὰ
συλλέγουν τὴ δροσιά. Ὅμως ἦταν δύσκολο γιὰ τὸ λουλούδι νὰ
τρέφεται μόνο ἀπὸ τοὺς κόκκους τῆς σκόνης, ποὺ ἔπεφταν μὲ τὴ
βοήθεια τοῦ ἀνέμου, κι ἀκόμα νὰ μαζεύει γι’ αὐτοὺς τὴ δροσιά.
Ἀπὸ τὴν ἄλλη, ἔπρεπε νὰ ζήσει, καὶ ὑπερνικοῦσε μὲ τὴ βοήθεια
τῆς ὑπομονῆς τὸν πόνο του ἀπὸ τὴν πείνα καὶ τὴν κούραση. Τὸ
λουλούδι μόνο μιὰ φορὰ στὴ διάρκεια τοῦ εἰκοσιτετραώρου
χαιρόταν: ὅταν ἡ πρώτη ἀκτίνα τοῦ πρωινοῦ ἥλιου ἄγγιζε τὰ
ἀποκαμωμένα φύλλα του.
Ἐὰν ὅμως ὁ ἄνεμος ἔκανε
πολὺ καιρὸ νὰ ἐπισκεφθεῖ τὸ ἔρημο οἰκόπεδο, τότε τὸ μικρὸ
λουλούδι αἰσθανόταν ἄσχημα, καὶ δὲν τοῦ ἀρκοῦσαν οἱ δυνάμεις
του γιὰ νὰ ζήσει καὶ νὰ μεγαλώσει.
Ὅμως τὸ λουλούδι δὲν ἤθελε
νὰ ζεῖ μέσα στὴ λύπη. Γι’ αὐτό, ὅταν τὰ πράγματα γιὰ ‘κεῖνο
γίνονταν ὁλότελα θλιβερά, λαγοκοιμόταν. Παρ’ ὅλα αὐτά,
πάσχιζε συνεχῶς ν’ ἀναπτυχθεῖ, ἀκόμα καὶ ὅταν οἱ ρίζες του
τραγάνιζαν τὶς γυμνὲς πέτρες καὶ τὸν ξερὸ πηλό. Ὅταν
συνέβαινε αὐτό, τὰ φύλλα του δὲν μποροῦσαν νὰ τραφοῦν
κανονικὰ καὶ κιτρίνιζαν: ἕνα νευράκι τους γινόταν μπλάβο,
ἕνα ἄλλο κόκκινο, κάποιο τρίτο ἔπαιρνε ἕνα γαλάζιο ἢ
χρυσαφὶ χρῶμα. Κι ὅλα αὐτὰ ἐπειδὴ ἔλειπε ἀπ’ τὸ λουλούδι ἡ
τροφή, καὶ τὸ μαρτύριό του ἐκδηλωνόταν στὰ φύλλα μὲ διάφορα
χρώματα. Τὸ ἴδιο τὸ λουλούδι, ὡστόσο, δὲν τὸ γνώριζε αὐτό:
βλέπετε, ἦταν τυφλὸ καὶ δὲν μποροῦσε νὰ δεῖ τὸν ἑαυτό του· νὰ
δεῖ πῶς στ’ ἀλήθεια ἦταν.
Στὰ μέσα τοῦ καλοκαιριοῦ ἡ
στεφάνη τοῦ λουλουδιοῦ ἄνθισε. Μέχρι τότε ἔμοιαζε μὲ
χορταράκι, ἐνῶ τώρα εἶχε γίνει πραγματικὸ λουλούδι. Ἡ
στεφάνη ἀποτελοῦνταν ἀπὸ πέταλα ποὺ εἶχαν ἕνα ἁπλό,
φωτεινὸ χρῶμα, διαυγὲς καὶ ἔντονο, ὅπως τὸ χρῶμα ἑνὸς
ἀστεριοῦ. Καί, ὅπως ἕνα ἀστέρι, τὸ λουλούδι λαμπύριζε μὲ
ζωηρὴ φλόγα καὶ ἦταν ὁρατὸ ἀκόμα καὶ στὴ σκοτεινὴ νύχτα.
Ὅταν ὁ ἄνεμος ἐρχόταν στὸ ἔρημο οἰκόπεδο, ἄγγιζε πάντοτε
τὸ λουλούδι καὶ ἔπαιρνε μαζί του τὸ ἄρωμά του.
Καὶ νά ποὺ ἕνα πρωινὸ ἔφτασε
δίπλα σ’ ἐκεῖνο τὸ οἰκόπεδο ἕνα κοριτσάκι, ἡ Ντάσα. Ζοῦσε
μὲ τὶς φιλενάδες της στὴν κατασκήνωση τῶν πιονιέρων, καὶ
ἐκεῖνο τὸ πρωὶ ξύπνησε ἔχοντας ἐπιθυμήσει τὴ μητέρα της.
Τῆς εἶχε γράψει ἕνα γράμμα καὶ τὸ πήγαινε στὸν σταθμό, γιὰ νὰ
φύγει ὅσο τὸ δυνατὸν πιὸ γρήγορα. Στὸν δρόμο ἡ Ντάσα φιλοῦσε
τὸν φάκελο μὲ τὸ γράμμα καὶ τὸν ζήλευε ποὺ αὐτὸς θὰ ἔβλεπε τὴ
μητέρα της νωρίτερα ἀπ’ ὅ,τι ἐκείνη.
Στὴν ἄκρη τοῦ ἔρημου
οἰκοπέδου ἡ Ντάσα αἰσθάνθηκε μιὰν εὐωδιά. Ἔριξε μιὰ ματιὰ
ὁλόγυρα. Κανένα λουλούδι δὲν ὑπῆρχε κοντά, μόνο λίγο
χορταράκι εἶχε φυτρώσει στὸ μονοπάτι καὶ τὸ οἰκόπεδο ἦταν
τελείως γυμνό. Ὅμως ὁ ἀέρας ἔπνεε ἀπὸ τὸ οἰκόπεδο
μεταφέροντας ἀπὸ ‘κεῖ μιὰν ἀνάλαφρη μυρωδιά, σὰν φωνὴ ποὺ
προσκαλοῦσε, τὴ φωνὴ μιᾶς ἄσημης καὶ ἄγνωστης ζωῆς. Ἡ Ντάσα
θυμήθηκε ἕνα παραμύθι, ποὺ τῆς εἶχε διηγηθεῖ ἐδῶ καὶ καιρὸ ἡ
μητέρα της. Τῆς εἶχε μιλήσει γιὰ ἕνα τριαντάφυλλο, ποὺ
συνεχῶς θλιβόταν γιὰ τὴ μητέρα του, ὅμως δὲν μποροῦσε νὰ
κλάψει καὶ μόνο μὲ τὴν εὐωδιὰ περνοῦσε ἡ θλίψη του. «Ἴσως
ἐκεῖνο τὸ λουλούδι νὰ ἐπιθυμεῖ στὸ παραμύθι τὴ μητέρα του,
ὅπως ἐγώ», σκέφτηκε ἡ Ντάσα.
Πῆγε στὸ ἔρημο οἰκόπεδο καὶ
ἀντίκρισε, κοντὰ σὲ μιὰ πέτρα, ἐκεῖνο τὸ λουλουδάκι. Ἡ Ντάσα
ποτὲ ὣς τώρα δὲν εἶχε δεῖ παρόμοιο λουλούδι – οὔτε σὲ
χωράφι, οὔτε στὸ δάσος, οὔτε στὶς εἰκόνες τῶν βιβλίων, οὔτε
στὸν Βοτανικὸ Κῆπο, πουθενά. Κάθισε στὸ χῶμα, δίπλα στὸ
λουλούδι, καὶ τὸ ρώτησε:
— Γιατί εἶσαι ἔτσι;
— Δὲν ξέρω, ἀπάντησε τὸ λουλούδι.
— Καὶ γιατί δὲν μοιάζεις μὲ τ’ ἄλλα λουλούδια;
Τὸ λουλούδι καὶ πάλι δὲν
ἤξερε τί νὰ πεῖ. Ὅμως ἦταν ἡ πρώτη φορὰ ποὺ ἄκουγε ἀπὸ τόσο
κοντὰ τὴ φωνὴ ἑνὸς ἀνθρώπου, ἦταν ἡ πρώτη φορὰ ποὺ κάποιος τὸ
κοιτοῦσε, καὶ γι’ αὐτὸ δὲν ἤθελε νὰ προσβάλει τὴν Ντάσα μὲ τὴ
σιωπή του.
— Διότι περνάω δύσκολα, ἀπάντησε τὸ λουλούδι.
— Καὶ πῶς σὲ λένε; ρώτησε ἡ Ντάσα.
— Κανεὶς δὲν μὲ φωνάζει μὲ κάποιο ὄνομα, εἶπε τὸ λουλουδάκι, ζῶ μονάχο μου.
Ἡ Ντάσα κοίταξε ὁλόγυρά το ἔρημο οἰκόπεδο.
— Ἐδῶ ἔχει πέτρες, ἐδῶ ἔχει
πηλό! εἶπε. – Πῶς καὶ ζεῖς μοναχό σου, πῶς φύτρωσες μέσα ἀπὸ τὸν
πηλὸ καὶ δὲν πέθανες, ἔτσι μικρὸ ποὺ εἶσαι;
— Δὲν ξέρω, ἀπάντησε τὸ λουλούδι.
Ἡ Ντάσα ἔσκυψε στὸ λουλούδι καὶ τὸ φίλησε στὸ φεγγερό του κεφαλάκι.
Τὴν ἑπομένη, ὅλοι οἱ
πιονιέροι ἦρθαν νὰ ἐπισκεφθοῦν τὸ λουλουδάκι. Τοὺς εἶχε
φέρει ἡ Ντάσα. Πολὺ πρὶν φτάσουν στὸ οἰκόπεδο, τοὺς πρόσταξε νὰ
πάρουν μιὰν εἰσπνοὴ καὶ τοὺς εἶπε:
—Ἀκοῦτε πόσο ὄμορφα μυρίζει;* Ἔτσι ἀνασαίνει αὐτό.
Οἱ πιονιέροι στέκονταν γιὰ
πολὺ ὥρα γύρω ἀπὸ τὸ λουλουδάκι καὶ τὸ καμάρωναν, σὰν νά ’ταν
ἥρωας. Ἔπειτα, ἔφεραν ἕνα γύρο ὅλο το ἔρημο οἰκόπεδο, τὸ
μέτρησαν μὲ τὰ βήματά τους καὶ ὑπολόγισαν πόσα καρότσια
κοπριὰ καὶ τέφρα ἔπρεπε νὰ φέρουν γιὰ νὰ λιπάνουν τὸν
ἀπονεκρωμένο πηλό.
Ἤθελαν νὰ γίνει τὸ χῶμα στὸ
οἰκόπεδο γόνιμο. Τότε καὶ τὸ μικρὸ λουλούδι, μὲ τὸ ἄγνωστο
ὄνομα, θὰ μποροῦσε ν’ ἀναπαυθεῖ, καὶ ἀπὸ τοὺς σπόρους του θὰ
μεγάλωναν, δίχως νὰ χαθοῦν, πανέμορφα παιδιά, τὰ πιὸ καλὰ
λουλούδια, ποὺ θὰ ἔλαμπαν ἀπὸ φῶς καὶ ποὺ ὅμοιά τους δὲν θὰ
ὑπῆρχαν πουθενά.
Ἐπὶ τέσσερις ἡμέρες
δούλευαν οἱ πιονιέροι, λιπαίνοντας τὸ χῶμα στὸ ἔρημο
οἰκόπεδο. Ἔπειτα, μόλις τελείωσαν, ξεκίνησαν τὸ ταξίδι
τους γιὰ ἄλλους ἀγρούς, γιὰ ἄλλα δάση, καὶ πλέον στὸ ἔρημο
οἰκόπεδο δὲν ξαναφάνηκαν.
Μόνο ἡ Ντάσα ἦρθε μιὰ φορά, γιὰ ν’
ἀποχαιρετήσει τὸ μικρὸ λουλούδι. Τὸ καλοκαίρι ἔφτανε ἤδη
πρὸς τὸ τέλος του καὶ οἱ πιονιέροι ἔπρεπε ν’ ἀναχωρήσουν γιὰ
τὰ σπίτια τους. Ὅπως καὶ ἔγινε.
Τὸ ἑπόμενο καλοκαίρι ἡ
Ντάσα ἦρθε πάλι στὴν ἴδια κατασκήνωση τῶν πιονιέρων. Καθ’
ὅλη τὴ διάρκεια τοῦ μακροῦ χειμώνα, θυμόταν τὸ μικρὸ λουλούδι
μὲ τὸ ἄγνωστο ὄνομα. Καὶ πῆγε ἀμέσως στὸ οἰκόπεδο νὰ τὸ
ἐπισκεφθεῖ.
Ἡ Ντάσα εἶδε ὅτι τὸ
οἰκόπεδο εἶχε τώρα ἀλλάξει: τώρα ἦταν καλυμμένο μὲ χορτάρι
καὶ λουλούδια, κι ἀπὸ πάνω του πετοῦσαν πουλιὰ καὶ
πεταλοῦδες. Ἀπὸ τὰ λουλούδια ἀναδιδόταν μιὰ εὐωδιά, ὅμοια
μ’ ἐκείνη τοῦ μικροῦ λουλουδιοῦ-βιοπαλαιστῆ.
Ὡστόσο, τὸ περσινὸ
λουλούδι, αὐτὸ ποὺ ζοῦσε ἀνάμεσα στὶς πέτρες καὶ στὸν πηλό, δὲν
ὑπῆρχε πιά. Πέθανε μᾶλλον τὸ περασμένο φθινόπωρο. Τὰ
καινούργια λουλούδια ἦταν ἐπίσης ὄμορφα, λιγότερο ὄμορφα
ὅμως ἀπ’ ὅ,τι ἐκεῖνο, τὸ πρῶτο λουλούδι. Ἡ Ντάσα ἔπεσε σὲ
θλίψη, ἐπειδὴ δὲν ὑπῆρχε πλέον τὸ ἀλλοτινὸ λουλούδι. Ἐνῶ
εἶχε πάρει τὸν δρόμο τῆς ἐπιστροφῆς, ξαφνικὰ σταμάτησε.
Ἀνάμεσα σὲ δυὸ πέτρες, φύτρωνε στριμωγμένο ἕνα νέο
λουλούδι – ἴδιο ἀκριβῶς ὅπως ἐκεῖνο τὸ παλιό, μόνο ἐλαφρῶς
καλύτερο καὶ ἀκόμα πιὸ ὄμορφο. Τὸ λουλούδι τοῦτο μεγάλωνε
ἀνάμεσα στὶς πέτρες, ποὺ τοῦ δυσκόλευαν τὴ ζωή. Ἦταν ζωηρὸ
καὶ καρτερικό, ὅπως ὁ πατέρας του, καὶ περισσότερο δυνατὸ
ἀπ’ τὸν πατέρα του, ἐπειδὴ ζοῦσε στὶς πέτρες.
Στὴν Ντάσα φάνηκε ὅτι τὸ
λουλούδι τεντωνόταν πρὸς τὸ μέρος της, ὅτι τὴν καλοῦσε κοντά
του μὲ τὴ σιωπηλὴ φωνὴ τῆς εὐωδιᾶς του.
1950
*
Σημείωση τοῦ μεταφραστῆ: Ἐδῶ ὁ Πλατόνωφ χρησιμοποιεῖ τὴν
ἔκφραση ποὺ ἀπαντᾶ στὴν Κρήτη καὶ σὲ ὁρισμένα ἄλλα μέρη τῆς
Ἑλλάδας, σύμφωνα μὲ τὴν ὁποία τὴ μυρωδιὰ μπορεῖ κανεὶς νὰ τὴν
ἀκούσει.
Πηγή: Некоммерческая электронная библиотека «ImWerden».
Ἀντρέι
Πλατόνωφ (Андрей Платонов) (Βορόνιεζ, 28 Αὐγούστου 1899 –
Μόσχα, 5 Ἰανουαρίου 1951). Ρῶσος καὶ Σοβιετικὸς
συγγραφέας, ἕνας ἀπὸ τοὺς πλέον πρωτότυπους σὲ ὕφος καὶ
γλώσσα λογοτέχνες κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ πρώτου μισοῦ τοῦ 20οῦ
αἰώνα. Τὸ πραγματικό του ὄνομα ἦταν Ἀντρέι Πλατόνοβιτς
Κλιμιέντωφ. Ἀπὸ τὰ πιὸ γνωστά του ἔργα εἶναι τὸ «Τσεβενγκούρ»
καὶ ὁ «Λάκκος». Τὸ λογοτεχνικό του ἰδίωμα, ἕνας συνδυασμὸς
χριστιανικοῦ συμβολισμοῦ, γλώσσας τῶν χωρικῶν, φιλοσοφικοῦ
λόγου καὶ πολιτικῆς ὁρολογίας, δημιουργεῖ πολλὲς φορὲς τὴν
αἴσθηση τοῦ ἀκατανόητου καί, συνοδευόμενο ἀπὸ τὴ χρήση
φανταστικῶν στοιχείων στὴ συγγραφικὴ πλοκή, μοιάζει σχεδὸν
ἀμετάφραστο σὲ ἄλλη γλώσσα. Γιὰ τὸν λόγο αὐτό, οἱ μεταφραστὲς
τοῦ Πλατόνωφ ἀπολογοῦνται συνήθως καὶ ζητοῦν συγγνώμη στὶς
εἰσαγωγὲς τῶν μεταφράσεών τους, ἕνεκα τοῦ παράξενου τρόπου
ποὺ μοιάζει νὰ ἀποδίδεται τὸ ρωσικὸ πρωτότυπο στὴ
γλώσσα-στόχο. Τὴ γλώσσα τοῦ Πλατόνωφ, ἡ ὁποία, ὅπως
προαναφέρθηκε, θεωρεῖται μοναδικὴ στὴ ρωσικὴ λογοτεχνία
καὶ γιὰ τὴν ὁποία ἔχουν γραφτεῖ ἀκόμα καὶ μαθηματικὲς
πραγματεῖες, τὴν παίνεσαν, μεταξὺ ἄλλων, ὁ Μπρόντσκι καὶ ὁ
Σολζενίτσιν. Σύμφωνα μὲ μαρτυρίες τῆς γυναίκας τοῦ Πλατόνωφ,
τὸ «Ἄγνωστο λουλούδι» γράφτηκε τὸ 1950, ἕναν χρόνο πρὶν ἀπὸ
τὸν θάνατό του ἀπὸ φυματίωση, ὅταν ὁ συγγραφέας ἦταν ἤδη
ἄρρωστος. Γίνεται εὔκολα κατανοητό, ἂν ληφθοῦν μάλιστα
ὑπόψη οἱ πολιτικοκοινωνικὲς συνθῆκες καὶ ὁ ἱστορικὸς
περίγυρος μέσα στὸν ὁποῖο δημιούργησε γενικότερα ὁ
Πλατόνωφ, ὅτι τὸ «Ἄγνωστο λουλούδι» ξεπερνᾶ τὰ ὅρια τοῦ
παραμυθιοῦ. Ὁ Πλατόνωφ, ὅπως πολλοὶ ἄλλοι συγγραφεῖς τῆς
ἐποχῆς του, ἔζησε μιὰ τραγικὴ ζωή, μπαίνοντας στὸ στόχαστρο
τῶν Μυστικῶν Ὑπηρεσιῶν τοῦ Στάλιν (σύλληψη καὶ ἐξορία τοῦ
γιοῦ του, ἄρνηση δημοσίευσης τῶν ἔργων του, χαρακτηρισμὸς τοῦ
ἰδίου ὡς ἀντεπαναστάτη κ.λπ.). Γιὰ τὸν λόγο αὐτό, ὁ
ἱστορικοκοινωνικὸς περίγυρος δύναται, ἐκ πρώτης ὄψεως, νὰ
ἀποτελέσει τὸ προσφορότερο πεδίο ἀνάλυσης σὲ σχέση μὲ τὸ
ἔργο του. Θὰ ἦταν ὡστόσο λάθος ἡ συγκεκριμένη ἀνάλυση νὰ
περιοριστεῖ ἀποκλειστικὰ μέσα σ’ ἕνα τέτοιο πλαίσιο. Ὁ
σχολιασμὸς τοῦ Μπρόντσκι ἐπὶ τοῦ θέματος εἶναι
χαρακτηριστικός: «Τὸ μόνο ποὺ μποροῦμε νὰ ποῦμε σοβαρὰ γιὰ
τὸν Πλατόνωφ στὰ πλαίσια τοῦ κοινωνικοῦ περίγυρου, εἶναι ὅτι
ἔγραψε στὴ γλώσσα τῆς συγκεκριμένης οὐτοπίας (οἰκοδόμηση
τοῦ σοσιαλισμοῦ στὴ Ρωσία), στὴ γλώσσα τῆς ἐποχῆς του· καμιὰ
ἄλλη μορφὴ τοῦ Εἶναι δὲν καθορίζει τὴ συνείδηση μὲ τὸν τρόπο
ποὺ τὸ κάνει ἡ γλώσσα. Ἀλλά, σὲ ἀντίθεση μὲ τὴν πλειονότητα
τῶν συγχρόνων του, τοῦ Μπάμπελ, τοῦ Πιλνιάκ, τοῦ Ὀλέσια, τοῦ
Ζαμιάτιν, τοῦ Μπουλγκάκωφ, τοῦ Ζόσενκο, οἱ ὁποῖοι ἀσχολήθηκαν,
ἄλλος περισσότερο καὶ ἄλλος λιγότερο, μὲ τὴν στυλιστικὴ γαστρονομία,
δηλαδὴ ἔπαιζαν μὲ τὴ γλώσσα ὁ καθένας τὸ δικό του παιχνίδι (πράγμα ποὺ
ἐντέλει εἶναι ἡ φόρμα τοῦ σκιτσογραφήματος), ὁ Πλατόνωφ ὑποτάχθηκε στὴ
γλώσσα τῆς ἐποχῆς του, διακρίνοντας σ’ αὐτὴν ἐκείνη τὴν ἄβυσσο τὴν
ὁποία, ἀφοῦ κοίταξε μία καὶ μοναδικὴ φορά, δὲν μπόρεσε ποτὲ στὴ συνέχεια
νὰ ξαναγυρίσει στὴ λογοτεχνικὴ ἐπιφάνεια καὶ νὰ ἀσχοληθεῖ μὲ τὴν πονηρὴ
πλοκή, τὶς ἐξεζητημένες τυπογραφικὲς φόρμες καὶ τὶς στυλιστικὲς
περιπλοκές.»
Μετάφραση ἀπὸ τὰ ρωσικά:Γιῶργος Χαβουτσᾶς (Πειραιᾶς, 1965). Ἀσχολεῖται μὲ τὴν ποίηση καὶ τὴ μετάφραση. Δημοσίευσε τὴν ποιητικὴ συλλογὴ Ἡ φοινικιά (Γαβριηλίδης, 2005). Ἔχει μεταφράσει ἐπίσης τὸ πεζογράφημα Ταξίδι στὴν Ἀρμενία, τοῦ Ὄσιπ Μαντελστάμ (Ἴνδικτος, 2007).
Πηγή: bonsaistoriesflashfiction.wordpress.com
«Αντί Χριστουγεννιάτικης Ευχής. Περί Αστέγων»
Η διαρκούσα λιτότητα στην Ελλάδα δεν
συνδέεται μόνο με την γενική πτώση του βιοτικού επιπέδου, την ραγδαία
αύξηση της φτώχειας και την περιχαράκωση του κοινωνικού κράτους εν
γένει. Το χειρότερο επιφαινόμενο της κρίσης είναι ότι αυξάνει όλο και
περισσότερο ο αριθμός των ανθρώπων που περιθωριοποιούνται εντελώς και
εξοστρακίζονται από κάθε κοινωνικό δίκτυο.
Σύμφωνα λοιπόν με πρόσφατες εκτιμήσεις
τουλάχιστον 20.000 άνθρωποι έμειναν άστεγοι ως άμεσο αποτέλεσμα της
κρίσης . Μια μελέτη της ελληνικής οργάνωσης αστέγων «Κλίμακα»,
φωτίζοντας την κοινωνική σύνθεση αυτού του στρώματος. σημειώνει ότι,
σχεδόν 25 % προέρχονται από τον κλάδο των κατασκευών και 16 % έχουν
εργαστεί ως ελεύθεροι επαγγελματίες. Εν κατακλείδι πρώτιστα θύματα της
κρίσης είναι άνθρωποι που προέρχονται από οικονομικούς κλάδους οι οποίοι
εν μέσω της κρίσης τέθηκαν σε μακροχρόνια ύφεση χωρίς να υπάρξουν
ανάλογοι δίαυλοι διοχέτευσης της οικονομικής δραστηριότητας σε άλλους
συναφής τομείς. Κατά συνέπεια τα εν λόγω επαγγέλματα τελούν υπό μια
δομική και υπαρξιακή κρίση, με αποτέλεσμα να τροφοδοτούν το πεδίο της
κοινωνικής περιθωριοποίησης με αιχμή του δόρατος την μάζα των αστέγων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το ήμισυ των
αστέγων έχει ένα μηνιαίο «εισόδημα» κατώτερο των 20 ευρώ. Παράλληλα 64%
εξ αυτών αναζητούν καταφύγιο σε εγκαταλελειμμένα σπίτια και 10,5% ζουν
στο αυτοκίνητο.
Οι κυριότερες ανησυχίες των άστεγων
ανθρώπων αφορούν την διαμονή, την αγορά τροφίμων και ειδών ένδυσης,
την ιατρική περίθαλψη και την αναζήτηση για μια θέση εργασίας.
Με βάση την μελέτη της οργάνωσης
«Κλίμακα» 71,1% των αστέγων επιθυμεί από την πολιτεία να πάρει μέτρα
και να δραστηριοποιηθεί γύρω από την πρόληψη και προστασία των πολιτών
από το ενδεχόμενο να μείνουν άστεγοι.
Επειδή λοιπόν «Άγιες Μέρες» πλησιάζουν
και επειδή βλέπουμε τα κόμματα της συμπολίτευσης να ασχολούνται κυρίως
με ζητήματα μεταθέσεων και την αντιπολίτευση να περιφέρεται στην
Λατινική Αμερική αναζητώντας τον επίγειο παράδεισο, θεωρούμε σκόπιμο και
επιβεβλημένο να καλέσουμε σύσσωμο τον πολιτικό κόσμο στραφεί προς το
επείγον ζήτημα των αστέγων να αναζητήσει θεσμικά και άλλα μέτρα. Το ίδιο
αίτημα βέβαια στρέφεται και προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση και την
Κοινωνία Πολιτών.
Καλά Χριστούγεννα και Καλές Γιορτές! .
Μαυροζαχαράκης Μανόλης - Κοινωνιολόγος – Πολιτικός Επιστήμονας
Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου 2012
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)