Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2012

70 χρόνια σε περίμενα .....

Από έναν απλό .... Ελληνα ...

Έλα, ρε άτιμε.
Έλα να τα πάρεις όλα.
Και για όσα πάλεψαν οι πρόγονοί μου και για τα δύο μέτρα κήπο που μου άφησαν οι παππούδες μου.
Έλα να πάρεις και τα μεροκάματα, τα σκληρά, που τα έβαζα στην άκρη για μια ώρα δύσκολη, εκείνη της αρρώστιας.
Έλα να τα πάρεις όλα.
 
 
 
 
 
 
 
 

Πάρε και τον ήλιο που τόσο τον γουστάρεις για να λιάζουν οι συφιλιδικοί τα κορμιά τους αποκτώντας το μεσογειακό χρώμα που τόσο επιθυμούν και τόσο απεχθάνονται.
Πάρε ρε, και τις θάλασσές μου να εξάγεις αέριο και τα ποτάμια μου να παράγεις ενέργεια φθηνή μόνο για την πάρτη σου. Πάρε και το γάλα των προβάτων μας και τα στάρια των κάμπων μας.

Το ξέρω που το πας, άτιμε.....

Το πας εκεί που πάντα ήθελες να το φθάσεις.
Να καταστήσεις έναν λαό υπηρέτη.
Να βλέπω απελπισμένες μεσόκοπες να βγάζουν μεροκάματο σε μπουρδέλα παραπήγματα ενώ οι πιο νέες να φεύγουν καραβιές για τα διεθνή καλογυαλισμένα μπουρδέλα σου.
Να βλέπω γέρους να πεθαίνουν από αφόρητο κρύο κλεισμένοι μέσα στα 20 τετραγωνικά λίγο πριν τους τα πάρεις κι αυτά ή από ασφυξία όταν θα τους κλείνεις τον διακόπτη από την συσκευή οξυγόνου λόγω ληξιπρόθεσμων λογαριασμών.
Να βλέπω 50ρηδες σε απόγνωση, 40ρηδες στις ουρές ανεργίας και 20ρηδες να λένε την ξενιτειά πατρίδα τους.
Να βλέπω τα παιδιά ως μελλοντικούς σκλάβους της Φάρμας των Ανθρώπων που χρόνια στήνεις και τώρα θα εγκαινιάσεις εκεί ακριβώς που ξεκίνησε ο Ανθρωπισμός.

Βλέπω που το πας.
Δεν θα ρίξεις απλά το μεροκάματο στο 1 ευρώ την ημέρα για 18 ώρες δουλειάς.
Θα μας κάνεις να χαιρόμαστε που ζούμε κι ας μην παίρνουμε ούτε το 1 ευρώ.
Φτιάχνεις το νέο Νταχάου και αυτό θα είναι η ίδια μου η χώρα.
Τα Νταχάου ποτέ δεν κλείνουν, απλά αναστέλλουν τις εργασίες τους, έτσι δεν είναι λουκανοθρεμμένε μου;

Έφθασε η ώρα να μπουν μπροστά οι μηχανές αυτού του τεράστιου κρεματορίου που θα έχει για οροφή τον ουρανό που λατρέψαμε και για πάτωμα το χώμα που μας έθρεψε.

Έλα, ρε άτιμε, πισώπλατα αυτή την φορά γιατί την προηγούμενη που ήρθες είχες τουλάχιστον τα κότσια να μου υψώσεις κατάμουτρα το όπλο και να μου πεις να σκύψω. Και είχα την επιλογή ή να σκύψω ή να πάρω τα βουνά.
Τώρα όμως μού έχεις κλέψει και τα βουνά.
Μου μένει λοιπόν να σκύψω χωρίς τον φόβο της σφαίρας που θα έβγαινε από το προτεταμένο σου όπλο.
Είναι τρελό να παραδίνομαι χωρίς να έχω πάρει εντολή για αυτό.
Είναι τρελό να φοβάμαι μια σφαίρα που δεν υπάρχει. Πώς γίνεται να βλέπω μπροστά μου ένα όπλο που δεν υπάρχει;

Άτιμε, τα όπλα σου αυτή την φορά δεν έχουν κάνη, ούτε σκανδάλη. Τα λάδωνες όμως δεκαετίες ολόκληρες και έχουν τις φάτσες όλων αυτών των υπανθρώπων που βγάζουν ακόμα λόγους, που κάνουν κόμματα και παρακόμματα, που σφάζονται μπροστά στην κάμερα ενώ πίσω από αυτή στήνουν το σχέδιο για το πλιάτσικο που έχει ξεκινήσει.

Α, ρε άτιμε.
Για αυτόν τον λόγο πέταγες ξεροκόμματα στα κομματόσκυλα της Ελλάδας.
Για την στιγμή που θα τους έδινες την εντολή να κάνουν επίθεση πισώπλατα στον ίδιο λαό που τους έδινε τις ελπίδες του μέσα από ένα σταυρωμένο κωλόχαρτο.

Έλα, ρε μπούλη του Βορρά, να με συμμορφώσεις, να με κάνεις ευρωπαϊκό είδος, να φτιάχνομαι με Μότσαρτ και όχι να κλαίω όταν ακούω κλαρίνο.
Να νιώθω «πολιτισμένος» με προθήκες Μουσείων και όχι με τους σπαρμένους κίονες στα χωράφια μας, που κράτησαν όλον τον δήθεν σου πολιτισμό.
Έλα να σε πάω τελευταία βόλτα στα πατρικά μας να μυρίσεις την ακόμα καμμένη πέτρα των σπιτιών από τον πολιτισμό των δικών σου προγόνων.
Έλα να με κάνεις άνθρωπο εμένα, τον γύφτο του Νότου.

Έλα για να δω αν τελικά έχει μείνει ίχνος Ελλάδας μέσα μου.

Έλα ρε, για να μου αποδείξεις αν το μαχαίρι του παππού μου είχε τα αποτελέσματα που μου περιέγραφε ή ήταν ένα παραμύθι για να κάνω όνειρα κόκκινα".

Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2012

είναι βαρειά η ευθύνη να είσαι Κρητικός. 'Οσο βαρύ είναι και το χρέος να ξεσηκωθείς και να πάρεις τα άρματα εσύ. Γιά να ξεπλύνεις τη ντροπή ολόκληρης της χώρας. Τη ντροπή που συσσώρευσαν εκείνοι που δε ντρέπονται.

Τώρα αρχίζω και καταλαβαίνω τι, ακριβώς, εννοούσε ο Νίκος Καζαντζάκης όταν έγραφε ότι ''είναι βαρειά η ευθύνη να είσαι Κρητικός. 'Οσο βαρύ είναι και το χρέος να ξεσηκωθείς και να πάρεις τα άρματα εσύ. Γιά να ξεπλύνεις τη ντροπή ολόκληρης της χώρας. Τη ντροπή που συσσώρευσαν εκείνοι που δε ντρέπονται.  
Την Κρήτη κράζει πάλι η Ιστορία. 
Η Κρήτη θα ματώσει ξανά.  
'Οσοι δεν την ακολουθήσουν ας μη την κατηγορούν μετά ότι σήκωσε δικό της μπαϊράκι. Το δικό τους, μας αηδιάζει.

ΧΤΥΠΗΣΤΕ ΤΙΣ ΚΑΜΠΑΝΕΣ ΣΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΕΛΑΤΕ ΝΑ ΠΑΡΟΥΜΕ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΜΑΣ ΤΗΝ ΖΩΗ!!!

Η πολυδιαφημισμένη τους «αντίσταση»… ο πολυσυζητημένος τους αγώνας… και η υποτιθέμενη περηφάνια με την οποία δήλωναν ότι θα αντιμετωπίσουν τις προτάσεις των κατοχικών, δεν ήταν τίποτε άλλο παρά η απόλυτη υποταγή, η απόλυτη ταπείνωση, η παράδοση και του τελευταίου ίχνους της αξιοπρέπειάς τους, στους υπαλληλίσκους του σουλτανάτου.


Η Ελλάδα και ο λαός της, για τη συγκυβέρνηση των κοτζαμπάσηδων, δεν ήταν η αδιαπραγμάτευτη αξία τους, αλλά ένα φτηνό, ένα απόλυτα απαξιωμένο εμπόρευμα που το ενεχυρίασαν χωρίς ίχνος φιλότιμου, στις συμμορίες των υποτιθέμενων συμμάχων.
Αυτοί παραδόθηκαν. Γιατί δεν είχαν κανένα ίχνος προσωπικής αξιοπρέπειας που θα τους έκανε να αντισταθούν. Τα τελευταία της αποθέματα – αν υπήρξαν ποτέ – τα αποποιήθηκαν εθελοντικά από τη στιγμή που αποφάσισαν να μπουν στη δούλεψη των νταβατζήδων.
Τώρα το λόγο έχει η Ελληνική κοινωνία. Και δυστυχώς με την ανοχή που επέδειξε μέχρι σήμερα, δεν έχει παρά μονάχα μια επιλογή…
Την εξέγερση… Την καθολική εξέγερση όποιο και αν είναι το τίμημα. Την εξέγερση μέχρι τη νίκη.
Κάθε μέρα καθυστέρησης…
Κάθε ώρα αναβολής…
Κάθε λεπτό δισταγμού και αναποφασιστικότητας…
Δεν έχει τίποτε να πιστώσει στο λογαριασμό της υποτιθέμενης «σωτηρίας» στο όνομα της οποίας ξεπούλησαν τα πάντα. Αντίθετα…
-Θα προσθέτει κατά δεκάδες πλέον ταπεινωμένους νεκρούς…
-Θα καταστρέφει τα όνειρα… Την ελπίδα… Τη ζωή μας την ίδια.
Αυτή την ταπείνωση δεν πρέπει να την επιτρέψουμε.
Αυριανή μέρα για τους προδότες της πατρίδας μας δεν πρέπει να υπάρξει.
Τα παιδιά μας και τα εγγόνια μας, δεν πρέπει αύριο να ντρέπονται για την ανοχή των πατεράδων τους.
Την ταπεινωτική συνθήκη της άνευ όρων παράδοσης της χώρας μας που προσυπέγραψαν, μπορούμε και πρέπει να την μετατρέψουμε – σήμερα κιόλας – σε ταφόπλακα για τους πρωτεργάτες της εθνικής προδοσίας.
Ξεσηκωθείτε…
Χτυπήστε τις καμπάνες στις εκκλησιές και ελάτε να πάρουμε στα χέρια μας την τύχη του τόπου.
Απαιτείστε απ όλους εκείνους που απέμειναν στον αντίποδα αυτής της προδοτικής πολιτικής, να μπουν μπροστά και να οργανώσουν την εξέγερση μέχρι τη νίκη.
Μην ανέχεστε από κανέναν να ολιγωρεί και να υπεκφεύγει με μισόλογα και ανεπίτρεπτη φλυαρία.
Καλέστε τις ηγεσίες του αμήχανου συνδικαλιστικού κινήματος, να αποφασίσουν από αύριο κιόλας γενική απεργία και καταλήψεις όλων των δημόσιων κτιρίων.
Σ αυτόν τον αγώνα ο στρατός και τα σώματα ασφαλείας, έχουν εθνική και πατριωτική υποχρέωση να συμπαραταχθούν ανοικτά με το λαό και τους εργαζόμενους.
Έχουν την υποχρέωση να τιμήσουν το Σύνταγμα στο οποίο ορκίστηκαν, και την τιμή της πατρίδας την οποία υπηρετούν.
Εσείς παπάδες του συμβιβασμού, αφυπνιστείτε και αφυπνίστε την κοινωνία που περιμένει λόγο περήφανο από σας, και όχι συμβιβασμένη μεμψιμοιρία.
Ξεσηκωθείτε και μη τους αφήσετε σε χλωρό κλαρί.
Το κοινοβούλιο της ντροπής πρέπει να εκκενωθεί άμεσα από τους προσκυνημένους.
Σ αυτό το κοινοβούλιο, δε θα πρέπει να επιτραπεί καν να συζητήσει πάνω σ αυτή τη συμφωνία του αίσχους.
Ζωντανέψτε και δυναμώστε τη φωνή της εξέγερσης σε κάθε γειτονιά.
Από αύριο θ αρχίσουν να αποδεκατίζουν συμπολίτες μας. Θα τους αποδεκατίζουν αδίστακτα…
-στη ζωή,
-στα νοσοκομεία του αίσχους,
-στα τυφλά σχολειά της ντροπής,
-στη δουλειά τους την οποία μετατρέπουν ταχύτατα σε κολαστήρια της Γκεστάπο,
-στα πεζοδρόμια των αστέγων,
-στα προαύλια με τα πεινασμένα μας παιδιά .
-στα στρατόπεδα της απαξίωσης, στο Αιγαίο και όπου αλλού σκιρτά η καρδιά της Ελλάδας.

Μην τους το επιτρέψετε.

Ας μην επιτρέψουμε να χτυπήσει και πάλι καμία καμπάνα για κανέναν ταπεινωμένο νεκρό συμπολίτη μας.

Από δω και πέρα θα πρέπει να χτυπάνε μόνο χαρμόσυνα, για κάθε κεφάλι προσκυνημένου που θα καταλήγει στα σκουπίδια των βρώμικων γειτονιών που τις παράτησαν στο έλεος των πλιατσικολόγων.
Δεν είναι κήρυγμα μίσους αυτό. Είναι κήρυγμα αξιοπρέπειας για όλα εκείνα που θέλησαν να ταπεινώσουν.
Δεν τους πρέπει καμία τιμή, παρά μονάχα ο συνωστισμός τους στο μονόδρομο της παραδειγματικής τους τιμωρίας.

Μη τους φοβάστε… Είναι θρασύδειλοι.
Αν είχαν ίχνος πολιτικής μπέσας και λεβεντιάς μέσα τους, δε θα έσκυβαν το κεφάλι τους στις δυνάμεις της κατοχής, αλλά θα καλούσαν τον Ελληνικό λαό να σηκώσει ψηλά το δικό του κεφάλι και να τραβήξει περήφανα το δρόμο του και ν αναστηλώσει την Ελλάδα που χρεοκόπησαν με τις πολιτικές τους
Μη τους χαριστείτε… Όσο ακόμη υπάρχει Ελλάδα, της οφείλουμε το δικαίωμά της να μη βουλιάξει στο βούρκο της δικής τους ντροπής.
Αν μέσα στις επόμενες μέρες ο Ελληνισμός δε φροντίσει να γράψει τη δική του – ακόμη μια – περήφανη σελίδα της ιστορίας του, ανατρέποντας και τιμωρώντας παραδειγματικά τους γενίτσαρους που ξεπούλησαν τη χώρα και την αξιοπρέπειά της, τότε πολύ σύντομα δε θα υπάρχει ούτε Ελληνισμός με αξιοπρέπεια, ούτε και ιστορία για να την τιμήσουν οι επόμενες γενιές.
Οι δοσίλογοι ξεπούλησαν ακόμη και τον αέρα που αναπνέουμε.
Ας ξεσηκωθούμε πριν στερέψει ακόμη και ο αέρας.
Είναι ώρα ευθύνης και ο καθένας οφείλει να την αναλάβει στο μέτρο που του   αναλογεί... 


Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 2012

Σώπα μη μιλάς….του Αζίζ Νεσίν.

Σώπα, μη μιλάς , είναι ντροπή
κόψ’ τη φωνή σου
σώπασε επιτέλους
κι αν ο λόγος είναι αργυρός
η σ
ιωπή ειναι χρυσός.
Τα πρώτα λόγια που άκουσα από παιδί
έκλαιγα,γέλαγα,έπαιζα μου λέγανε:
“σώπα”.
MySave.inΣτο σχολείο μού κρύψαν την αλήθεια τη μισή,
μου λέγανε :”εσένα τι σε νοιάζει ; Σώπα!”
Με φιλούσε το πρώτο κορίτσι που ερωτεύτηκα και μου λέγανε:
“κοίτα μην πείς τίποτα, σσσσ….σώπα!”
Κόψε τη φωνή σου και μη μιλάς, σώπαινε.
Και αυτό βάσταξε μέχρι τα εικοσί μου χρόνια. 

MySave.in

Ο λόγος του μεγάλου
η σιωπή του μικρού.
Έβλεπα αίματα στο πεζοδρόμιο,
“Τι σε νοιάζει εσένα;”, μου λέγανε,
“θα βρείς το μπελά σου, σώπα”.
Αργότερα φωνάζανε οι προϊστάμενοι
“Μη χώνεις τη μύτη σου παντού,
κάνε πως δεν καταλαβαίνεις ,σώπα”
Παντρεύτηκα , έκανα παιδιά ,
η γυναίκά μου ήταν τίμια κι εργατική και
ήξερε να σωπαίνει.
Είχε μάνα συνετή , που της έλεγε “Σώπα”.
Σε χρόνια δίσεκτα οι γονείς, οι γείτονες με συμβουλεύανε :
“Μην ανακατεύεσαι, κάνε πως δεν είδες τίποτα. Σώπα”
Μπορεί να μην είχαμε με δ’αύτους γνωριμίες ζηλευτές,
με τους γειτονες, μας ένωνε , όμως, το Σώπα.
Σώπα ο ενας,σώπα ο άλλος σώπα οι επάνω, σώπα η κάτω,
σώπα όλη η πολυκατοικία και όλο το τετράγωνο.
Σώπα οι δρόμοι οι κάθετοι και οι δρόμοι οι παράλληλοι.
Κατάπιαμε τη γλώσσά μας.
Στόμα έχουμε και μιλιά δεν έχουμε.
Φτιάξαμε το σύλλογο του “Σώπα”.
και μαζευτηκαμε πολλοι
μία πολιτεία ολόκληρη, μια δύναμη μεγάλη ,αλλά μουγκή!
MySave.inΠετύχαμε πολλά,φτάσαμε ψηλά, μας δώσανε παράσημα,
τα πάντα κι όλα πολύ.
Ευκολα , μόνο με το Σώπα.
Μεγάλη τέχνη αυτό το “Σώπα”.
Μάθε το στη γυναίκα σου,στο παιδί σου,στην πεθερά σου
κι όταν νιώσεις ανάγκη να μιλήσεις ξερίζωσε τη γλώσσά σου
και κάν’την να σωπάσει.
Κόψ’την σύρριζα.
Πέτα την στα σκυλιά.
Το μόνο άχρησ
το όργανο από τη στιγμή που δεν το μεταχειρίζεσαι σωστά.
Δεν θα έχεις έτσι εφιάλτες , τύψεις κι αμφιβολίες.
Δε θα ντρέπεσαι τα παιδιά σου και θα γλιτώσεις απο το βραχνά να μιλάς ,
χωρίς να μιλάς να λές “έχετε δίκιο,είμαι σαν κι εσάς”
Αχ! Πόσο θα ‘θελα να μιλήσω ο κερατάς.
και δεν θα μιλάς ,
θα γίνεις φαφλατάς ,
θα σαλιαρίζεις αντί να μιλάς .
Κόψε τη γλώσσά σου, κόψ’την αμέσως.
Δεν έχεις περιθώρια.
Γίνε μουγκός.
Αφού δε θα μιλήσεις , καλύτερα να το τολμησεις Κόψε τη γλώσσά σου.
Για να είμαι τουλάχιστον σωστός στα σχέδια και στα όνειρά μου
ανάμεσα σε λυγμούς και σε παροξυσμούς κρατώ τη γλώσσά μου,
γιατί νομίζω πως θα’ρθει η στιγμή που δεν θα αντέξω
και θα ξεσπάσω και δεν θα φοβηθώ και θα ελπίζω
και κάθε στιγμή το λαρύγγι μου θα γεμίζω με ένα φθόγγο ,
με έναν ψιθυρο , με ένα τραύλισμα , με μια κραυγή που θα μου λεει:
ΜΙΛΑ!….

Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2012

“Η ιστορία ενός μολυβιού”

Το παιδί κοιτούσε τη γιαγιά του που έγραφε ένα γράμμα. Κάποια στιγμή τη ρώτησε:
Παιδί - Γράφοντας με εικόνες
- “Γράφεις μια ιστορία που

 συνέβη σε εμάς; Και μήπως είναι μια ιστορία για μένα;”
Η γιαγιά σταμάτησε να γράφει, χαμογέλασε και είπε στον εγγονό της:
- “Όντως γράφω για σένα, Ωστόσο, αυτό που είναι πιο σημαντικό κι από τις λέξεις είναι το μολύβι που χρησιμοποιώ. Θα ήθελα, όταν μεγαλώσεις, να γίνεις σαν κι αυτό.”
Το παιδί, περίεργο, κοιταξε το μολύβι και δεν είδε τίποτα το ιδιαίτερο.
- “Αφού είναι το ίδιο με όλα τα μολύβια που έχω δει στη ζωή μου!” 

- Όλα εξαρτώνται από τον τρόπο τον οποίο βλέπεις τα πράγματα. Το μολύβι έχει πέντε ιδιότητες, τις οποίες αν καταφέρεις να διατηρήσεις, θα είσαι πάντα ένας άνθρωπος που θα βρίσκεται σε αρμονία με τον κόσμο.
Πρώτη ιδιότητα:
Μπορείς να κάνεις μεγάλα πράγματα, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάς ποτέ ότι υπάρχει ένα Χέρι το οποίο καθοδηγεί τα βήματά σου. Αυτό το χέρι το λέμε «Θεό» και Εκείνος πρέπει να σε καθοδηγεί πάντα, σύμφωνα με το θέλημά Του.
Δεύτερη ιδιότητα:
Πότε-πότε πρέπει να σταματάω να γράφω και να χρησιμοποιώ την ξύστρα. Αυτό κάνει το μολύβι να υποφέρει λίγο, αλλά στο τέλος είναι πιο μυτερό. Έτσι, μάθε να υπομένεις ορισμένες δοκιμασίες γιατί θα σε κάνουν καλύτερο άνθρωπο.
Τρίτη ιδιότητα:
Το μολύβι μας επιτρέπει πάντα να χρησιμοποιούμε γόμα για να σβήνουμε τα λάθη. Κατάλαβε ότι το να διορθώνουμε κάτι που κάναμε δεν είναι απαραίτητα κακό, αλλά σημαντικό για να παραμένουμε στο δρόμο του δικαίου.
Τέταρτη ιδιότητα:
Αυτό που έχει στην ουσία σημασία στο μολύβι δεν είναι το ξύλο ή το εξωτερικό του σχήμα, αλλά ο γραφίτης που περιέχει. Έτσι, να φροντίζεις πάντα αυτό που συμβαίνει μέσα σου.
Τέλος, η πέμπτη ιδιότητα του μολυβιού:
Αφήνει πάντα ένα σημάδι. Έτσι, λοιπόν, να ξέρεις ότι ό,τι κάνεις στη ζωή σου θα αφήσει ίχνη και να προσπαθείς να έχεις επίγνωση της κάθε σου πράξης.
   Paolo Coelho

Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2012

"Kαπετάν Mιχάλης" . του Nίκου Kαζαντζάκη


Ο καπετάν Μιχάλης - Νίκος ΚαζαντζάκηςO Kαπετάν Mιχάλης φλέγεται από πάθος για την απελευθέρωση του νησιού του· κι όμως το φιλότιμό του του επιτρέπει να γίνει αδερφοποιτός ενός Tούρκου μπέη που αγαπά· αναμιγνύουν το αίμα τους σε ένα τάσι και παίρνουν όρκο στο Mωάμεθ και το Xριστό αντίστοιχα καθώς το ανακατεύουν με τα μαχαίρια τους. Aυτοί οι ρομαντικοί ήρωες έζησαν πριν από την Eποχή της Aμφισβήτησης. Mάλλον πρέπει να ανατρέξουμε στον Mάλορυ για να βρούμε συγκρίσιμες περιπτώσεις. O Mπάιρον μαγεύτηκε από τον αδάμαστο ιπποτισμό τους, την απόλυτη αυτοπεποίθησή τους, απαλλαγμένη από κάθε ίχνος ιδιοτέλειας. Ήταν απελευθερωμένοι άνθρωποι ακριβώς επειδή ο δικός τους κώδικας αξιών δεν ενείχε ούτε σταγόνα αμφισβήτησης. Ζούσαν με βάση τις ανεξέλεγκτες παρορμήσεις - με ένα πάθος που έβρισκε την εκλογίκευσή του στο ήθος της πατρίδος και της πίστεως. "Eίναι λαοί και άνθρωποι", γράφει ο Kαζαντζάκης, "που φωνάζουν το Θεό με την προσευκή και με τα κλάματα· ή με την εγκαρτέρηση και τη φρόνιμη απαντοχή· ή με βλαστήμιες· οι Kρητικοί με το τουφέκι. Στέκουνται απόξω από την πόρτα του Θεού και βροντούν το τουφέκι ν' ακούσει. «Aνταρσία!» ουρλιάζει ο Σουλτάνος που ακούει πρώτος την τουφεκιά και ξαποστέλνει φρενιασμένος πασάδες, νιζάμηδες και παλούκια. «Aυθάδεια ! » φωνάζουν οι Φράγκοι κι αμολνούν τ' ατσαλένια θωρακωτά τους. [...] «Yπομονή, φρονιμάδα, μη με βάλετε στα αίματα ! » παρακαλιέται η φτωχομάνα η Eλλάδα και τρέμει. «Eλευτερία ή Θάνατος ! » αποκρίνονται οι Kρητικοί και βροντούν την πόρτα του Kυρίου ". Μου έχουν πει πως οι κεντρικές φιγούρες σ' αυτό το μυθιστόρημα αντλήθηκαν από τη ζωή, τους προγόνους και τις παιδικές αναμνήσεις του ίδιου του Kαζαντζάκη· οπωσδήποτε διακατέχονται από μια μαγνητική ζωντάνια. 'Οχι λιγότερο ζωντανό είναι το φωτεινό και μεγαλοπρεπές τοπίο της Kρήτης, τόσο εκθαμβωτικό όσο η ουρά ενός παγωνιού. Kαι όμως το γράψιμο δεν έχει τίποτα το τεχνητά ποιητικό. Bασίζεται σε απολύτως ευθεία παρατήρηση και καθαρή μαρτυρία. 'Ολα τα παραπάνω μπορεί να δίνουν την εντύπωση ότι ο Kαζαντζάκης είναι ένας συγγραφέας χωρίς ιδιαίτερη καλλιέργεια, ένας κατά κάποιον τρόπο εμπνευσμένος μαραγκός του χωριού. Kάτι τέτοιο δεν ισχύει όμως. Aνήκει στη μικρή εύπορη τάξη των Aθηνών, μιλάει τουλάχιστον δυο Eυρωπαϊκές γλώσσες καλά, και είναι ένας κοσμογυρισμένος άνθρωπος· τα Eυρωπαϊκά του ταξιδιωτικά ημερολόγια αποκαλύπτουν τη φύση μιας ιδιοσυγκρασίας τόσο φιλοπερίεργης όσο και σκεπτικής. Το ισπανικό του ημερολόγιο θυμίζει λίγο τον Kayserling στην εκτίμηση ηθικών και αισθητικών αξιών. Tούτο καθιστά ακόμη μεγαλύτερο το θρίαμβό του στο Kαπετάν Mιχάλης, αφού μας παρουσιάζει μια εικόνα της Kρήτης γύρω στα 1860, όχι ως φιλόσοφος που θέλει να υποδείξει κάποιο ηθικό δίδαγμα, αλλά ως Kρητικός που μιλάει σε Kρητικό. Σ' αυτό πιστεύω να τον βοήθησαν δύο παράγοντες - κατά πρώτον οι αξίες του σημερινού Kρητικού παραμένουν σχεδόν ίδιες και απαράλλαχτες μ' αυτές της εποχής του Kαπετάν Mιχάλη. Λίγα πράγματα άλλαξαν στην Kρήτη. Δεύτερον, και ίσως σημαντικότερο, είναι το γεγονός ότι η ελληνική γλώσσα βρίσκεται ακόμη σε ένα στάδιο διαμόρφωσης και ο κάθε συγγραφέας αναγκάζεται να τη χειρίζεται επιλεκτικά και να τη στρέφει προς τους δικούς του σκοπούς. H Kρητική διάλεκτος είναι ιδιαίτερα πλούσια και ρωμαλέα, και η επιδέξια και επιλεκτική χρήση της χαρίζει στο μυθιστόρημα μια αδρή επιφάνεια και μια γνησιότητα πλοκής χωρίς να το κάνει καθόλου θέατρο εποχής, δοκίμιο του Σκοτ για τον ιπποτισμό. Ίσως να ήταν καλό ο ενδιαφερόμενος αναγνώστης να συγκρίνει αυτό το βιβλίο με τις γραμμένες σε πρώτο πρόσωπο αναφορές των αντιστασιακών της περιόδου· θα δει ότι προκαλεί την ίδια εντύπωση με λ.χ το ημερολόγιο του Kλέφτη Kολοκοτρώνη, ή το χρονικό του Mακρυγιάννη ή, για να πάρουμε ένα πολύ πρόσφατο παράδειγμα, το ημερολόγιο του Ψυχουντάκη (φωτό) που μετέφρασε ο Πατρικ Λι Φέρμορ πριν από μερικούς μήνες. O Kαπετάν Mιχάλης ταιριάζει καλά με αυτά τα βιβλία, τα οποία γράφτηκαν όλα από βοσκούς ή ζωοκλέφτες. Aλλά διαφέρει στο ότι είναι ένα συνειδητό έργο τέχνης ενός σύγχρονου τεχνίτη του λόγου, και μάλιστα ενός ποιητή. Αυτό καθιστά το θρίαμβο του Kαζαντζάκη ακόμη μεγαλύτερο, διότι το τόσο απλό στη σύνθεση Kαπετάν Mιχάλης ίσως καταντούσε σε άλλα, λιγότερο ικανά χέρια, ένα δράμα εποχής παραγεμισμένο με ηχηρές θεατρικές πανοπλίες. Όπως έχει, ακριβώς αυτή η έλλειψη εκζήτησης με την Eυρωπαϊκή έννοια του όρου του δίνει έναν αέρα δυναμωτικό και τονωτικό. Το μυθιστόρημα έχει την απότομη οικονομία, την άγρια γοητεία ενός αρχαίου χρονικού· και οι ρυθμοί του μας θυμίζουν τους επιβλητικούς παλιούς χορούς της Kρήτης που επιβιώνουν μέχρι τις μέρες μας. ---

Συνολικές προβολές σελίδας

Ο Καιρός.

....για να δούμε τι θα δούμε στην Τ.V.......

me